Terug naar nieuwsoverzicht

Dit is een unieke setting voor een bedrijfsarts

Bedrijfsarts zijn in een academisch medische setting, dat is voor Josephine ter Steeg een meerwaarde. Vanwege de gesprekken met ‘medisch onderlegde’ mensen in haar spreekkamer,de bijkomende taken in infectiepreventie en de nabijheid van een gerenommeerd onderzoeksinstituut in beroepsziekten. “Ik zit hier dichtbij het vuur.”

Blog

“Dit is een unieke setting voor een bedrijfsarts”

‘Mama is een praat-dokter’, zeiden haar kinderen vroeger. Klopt helemaal, vindt Josephine ter Steeg. “In ons werk als bedrijfsarts draait het om de dialoog. We adviseren, we coachen, we reflecteren, we analyseren en we lichten voor. Praten en luisteren zijn kernvaardigheden in ons werk!”

Ter Steeg, die halverwege de jaren 90 als bedrijfsarts startte bij de KLM, werkt inmiddels alweer 15 jaar bij de arbodienst van AMC, UvA en HvA. “Divisies, afdelingen en faculteiten zijn over de bedrijfsartsen van ons team verdeeld. Zo heb ik momenteel onder meer het Vrouw/Kindcentrum onder mijn hoede, een van de eerste divisies waar de fusie met VUmc z’n beslag heeft gekregen.”

Als ‘praatdokter’ probeert Josephine ter Steeg de vraag rond het ziekteverzuim helder te krijgen. Allereerst door in gesprek te gaan met de betreffende medewerker, maar het liefst ook met andere betrokkenen. “Wat is er aan de hand, hoe is het zo gekomen en hoe kunnen we helpen om de situatie te verbeteren? Dat is de puzzel die ik help op te lossen. Ik bel daarvoor ook regelmatig met de huisarts, de psycholoog of andere behandelaars. Samen krijg je het plaatje compleet en kun je tot de beste aanpak komen.”

“Wat is er aan de hand, hoe is het zo gekomen en hoe kunnen we helpen om de situatie te verbeteren?”

.

Beeldvorming

Soms loopt ze daarbij tegen vooroordelen aan. Dan speelt de beeldvorming van ‘de partijdige bedrijfsarts’ haar parten. “Bij de huisartsen of psychologen bij wie mijn patiënten onder behandeling zijn, stuit ik soms op een defensieve houding. Ze willen nog wel eens heel formeel reageren, bijvoorbeeld door alles schriftelijk af te willen handelen. Dan maak ik snel duidelijk dat ik graag afstemming wil, zodat we elk vanuit onze eigen rol kunnen bijdragen aan een betere situatie voor de patiënt.”

Een advies als ‘Doe maar rustig aan’ bijvoorbeeld is snel gegeven. Toch is dat niet altijd de beste oplossing, weet Ter Steeg uit ervaring; het kan zelfs contraproductief werken. “Dat hangt helemaal van de situatie en de persoon af. Daarom is overleg en afstemming zo belangrijk. Samen kun je zo veel méér bereiken voor je patiënt. Ik pleit dan ook graag voor meer aandacht voor de factor arbeid in de curatieve sector. Werk kan een heel positieve factor zijn bij herstel en gezondheid!” Ter Steeg benadrukt nog eens dat ze als bedrijfsarts een onafhankelijke positie heeft: “Al die 15 jaar hier heb ik nog geen moment het gevoel gehad dat die onafhankelijkheid in het geding was; nooit heb ik me beperkt gevoeld in mijn doen en laten.”

Niet branche-specifiek

Komen umc’ers met andere vragen naar de bedrijfsarts dan medewerkers in andersoortige organisaties? Volgens Ter Steeg is dat niet het geval. “Een derde van de medewerkers die bij een bedrijfsarts terecht komt, heeft psychisch gerelateerde klachten. Nog eens een derde komt vanwege klachten aan het bewegingsapparaat; de overige klachten hebben een andere fysieke oorsprong, variërend van zwangerschapsproblemen tot kanker. Die verdeling is niet branche-specifiek.”

“Ik heb meegedaan aan mooie onderzoeksprojecten op mijn vakgebied.”

.

Tijd voor thuis

En toch is haar werk als bedrijfsarts in een academisch-medische setting uniek. Allereerst omdat ze tijdens consulten heel veel ‘medische input’ krijgt – “mijn uitdaging is dan juist om het te de-medicaliseren.” Maar ook vanwege de nabijheid van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten en het Coronel Instituut: “Bronnen van kennis! Ik heb meegedaan aan mooie onderzoeksprojecten op mijn vakgebied.” En tot slot vanwege haar taken in infectiepreventie. “Als blijkt dat er een patiënt is met mazelen of schurft bijvoorbeeld. Of een medewerker met een prikaccident. Dan sta ik meteen paraat. Maar… wél zoveel mogelijk binnen kantooruren. Want dat is een praktische kant van dit vak: als alleenstaande moeder kan ik thuis niet gemist worden.”

Beluister Josephine ook tijdens de uitzending van ‘Nieuws & Co’ op Radio 1, toen zij een toelichting gaf op hoe Amsterdam UMC zich voorbereide op de griepgolf.


Meer weten?

Wil je meer weten over het vak Bedrijfsarts of over onze carrière- en opleidingsmogelijkheden? Kom dan gewoon eens kennismaken en ontmoet onze collega’s.