“Als bedrijfsarts neem je de tijd voor mensen”: Jimmy de Wijs

Veel contact met en tijd voor patiënten. Een brede, holistische benadering van gezondheid. Volop afwisseling en dynamiek. En regelmatige werktijden. Dat vond Jimmy allemaal in de bedrijfsgeneeskunde. Dus na zijn keuzecoschap bij een arbodienst wist hij het zeker: Dit is mijn vak!

Een niet-behandelend arts

Jimmy de Wijs begon zijn studie, zoals veel geneeskundestudenten, met het idee ‘ik word chirurg’. “Maar vooral tijdens de coschappen kwam ik er steeds meer achter dat de focus op één specialisme voor mij te ‘hokkerig’ is. Wat kan er nog meer buiten de reguliere specialismen, vroeg ik me af.” Na zich verdiept te hebben in het werkveld van de sociale geneeskunde vond hij het antwoord in de bedrijfsgeneeskunde. “Gezondheid is in dit vakgebied een breed begrip en dat boeit me; het gaat over zoveel meer dan ziek of niet-ziek zijn. De gesprekken die ik voer tijdens consulten gaan over iemands belastbaarheid in brede zin. Over hoe je goed functioneert, op je werk én privé.”

Een niet-behandelend arts, zo omschrijft hij zijn functie wel eens. “Ik vraag niet alleen naar de klachten, maar juist ook hoe het op andere vlakken gaat. Daarmee wil ik in kaart brengen hoe iemand  in het dagelijks leven functioneert. Ik ‘behandel’ niet om je te genezen, maar ik adviseer en begeleid om beter te functioneren in je werk en je leven, ondanks je gezondheidsklachten. Samen zoeken we naar de beste oplossing.”

Levensbepalende gebeurtenissen

Als bedrijfsarts heeft hij daarin een onafhankelijke positie. “En dat moet ook. Ik kan mijn werk pas echt goed doen als ik een vertrouwensrelatie opbouw met de medewerker. Zonder vertrouwen krijg je weinig voor elkaar. Om tot oplossingen te komen, moet ik eerst de hulpvraag helder krijgen. Dat is een gezamenlijke zoektocht: het ontwarren van de knoop van je werk, je privé en je persoonlijkheid. Regelmatig zie ik mensen op het moment dat er grote, bepalende gebeurtenissen in hun leven spelen. Ik loop daarin een stukje met ze mee om uit te zoeken hoe ze daar sterk in kunnen staan.”

“Het ontwarren van de knoop tussen je werk, privé en persoonlijkheid is een gezamenlijke zoektocht.”

.

Voor het eerste gesprek zijn mensen nog wel eens  gespannen, vertelt hij. “Soms staan de hakken in het zand.” Dan is het de kunst om toch het vertrouwen te winnen. “En de vertrouwensrelatie vervolgens inzetten om iemand op het juiste spoor te krijgen, het spoor waarop hij of zij weer verder kan.” Voor elke medewerker neemt hij de tijd. Het eerste gesprek is drie kwartier, vervolgconsulten een half uur. In het spreekuur draait het overigens niet alleen om verzuim, maar ook om preventie.

Dokter voor dokters?

Hij krijgt veel vak- en branchegenoten op zijn spreekuur. “In het begin – ik startte in 2014 bij de arbodienst – vond ik het wel wat ongemakkelijk”, geeft de jonge bedrijfsarts toe. “Dan kreeg ik als ‘groentje’ een professor op mijn spreekuur. Nu vind ik het juist leuk en uitdagend. Ze komen tenslotte omdat er écht wat aan de hand is. Juist gezondheidsprofessionals komen vaak pas laat met hun klachten voor de dag; ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaan door tot het licht uitgaat. Dat maakt hen tot een interessante doelgroep voor bedrijfsartsen. En ja, ze zijn vaak eigenwijs als het hun eigen gezondheid betreft. Juist daarin zit mijn meerwaarde. Ik kan er een ander licht op werpen, ze met afstand opnieuw laten kijken naar de situatie, om zo de route naar oplossingen te vinden.”

Ook ziet hij veel artsen in opleiding tot specialist op het spreekuur. “Zij lopen steeds vaker op tegen de eisen die de opleiding tot specialist vraagt, en daarnaast de wens om een leuk privéleven op te bouwen. Het vraagstuk ‘hoe houd ik balans tussen carrière maken en huisje boompje beestje’ speelt een steeds grotere rol, en dat is een interessante uitdaging voor de bedrijfsarts van nu en de toekomst. “

“Gezondheidsprofessionals gaan vaak door tot het licht uit gaat”

.

Werkdag vol afwisseling

Zijn werkdagen kenmerken zich door regelmaat en afwisseling. Regelmaat, omdat je als bedrijfsarts niet bij nacht en ontij op pad hoeft voor een spoedgeval zoals veel andere vakbroeders en -zusters; het werk speelt zich grotendeels af tijdens kantooruren. Afwisseling, omdat het werk van een bedrijfsarts zich niet beperkt tot het decor van de spreekkamer. Buiten de spreekuren is hij veel op pad. Casuïstiek bespreken met de collega’s van het sociaal medisch team, werkplekken bezoeken en voorlichting geven aan groepen.  “Bijvoorbeeld over veelvoorkomende klachten op een afdeling of binnen een functiegroep: denk aan rugpijn of stressgerelateerde klachten. Daarnaast geef ik voorlichting over infectiepreventie, want deze taak is in Amsterdam UMC ook bij de bedrijfsarts belegd.”

Het laatste uurtje van de werkdag is vaak voor ‘spoedgevallen’ en dat betreft bij de arbodienst meestal een conflictsituatie. “Maar ook een leidinggevende die zich ernstig zorgen maakt over de fysieke of geestelijke gezondheidstoestand van een medewerker kan bij mij terecht.”

Wat iemand tot een goede bedrijfsarts maakt? Jimmy denkt even na. En zegt dan trefzeker: “Weten wat je positie is in het spanningsveld werknemer/organisatie. De arbeidsomstandigheden in de organisatie en de specifieke gezondheidsrisico’s van het werk kennen. Een brede medische kennis hebben. Je niet laten leiden door subjectieve oordelen van betrokkenen, en verbindend en probleemoplossend zijn.” Inderdaad: lekker breed, maar zeker ook flink de diepte in. Een mooi vak.


Meer weten?

Wil je meer weten over het vak Bedrijfsarts of over onze carrière- en opleidingsmogelijkheden? Kom dan gewoon eens kennismaken en ontmoet onze collega’s.

.

Deel dit artikel gerust via